20 ladestasjoner for tungbil i løpet av et drøyt år

Lynladere langs vei kan doble effektiviteten

Det tas i mot med åpne armer av R. Andersen Transport

Uno-X planlegger å åpne et tyvetalls dedikerte ladestasjoner i løpet av neste år. Det tas imot med åpne armer av R. Andersen Transport.

 

Transportbedriften har begynt å elektrifisere flåten, og har gått til innkjøp av to eActros fra Mercedes-Benz. I dag fungerer det slik at det er deres kunder som sørger for strøm og ladeinfrastruktur ved de grønne transportrutene.

 

– I dag lader elbilene ved rampe hos vår kunde etter skiftet. Der står de til neste dag, sier Ole Tommy Kåseth, daglig leder i R Andersen Transport.

 

Så langt, alt vel. Utfordringen er utnyttelsen av bilens kapasitet. En lastebil bør ikke stå stille halve døgnet, den bør være på veien så mye som mulig. Spesielt også med tanke på at investeringskostnaden for elektriske tungbiler er høy, uansett merke.

 

– Da vi satte opp ruten var vi litt forsiktige. Nå ser vi at vi ofte har over femti prosent igjen på batteriet når bilen parkerer for dagen. Elektriske lastebiler er såpass mye dyrere i innkjøp at vi bør utnytte dem hundre prosent av tiden, understreker Kåseth.

 

 

Elektriske lastebiler er såpass mye dyrere i innkjøp at vi bør utnytte dem hundre prosent av tiden.

Ole-Tommy Kåseth, daglig leder, R. Andersen Transport AS

Rask lading langs vei er nøkkelen

 

Dedikerte lynlade-stasjoner for tungbil langs veien åpner opp for muligheter til å doble effektiviten.

 

– Stasjoner som dette åpner for to-skiftløsning. Har vi halv batterikapasitet til skift nummer to, vil tilgjengelige lynladere gjøre at vi greier å holde bilen i drift. Vi kan også mye enklere håndtere lengre ruter, forteller Kåseth.

 

Tilgjengelighet er første hinder. Tid er det neste.

 

– Kan vi greie å få ned ladetiden til tre kvarter, som gjør at det passer med den pålagte pausen, er dette helt ideelt for oss, konstaterer den daglige lederen.

– Føler vi har en viktig rolle

 

Hjelpen er på vei, for noen er i gang med å fjerne hindringene i veien. Den første dedikerte ladestasjonen for tungbil står nå klar på Uno-X Bekkelaget, like sør for Oslo sentrum. I løpet av neste år skal det etter planen dukke opp 19 til, på strategisk viktige lokasjoner. Det er kjærkomment, for det er liten tvil om at det har vært, og fortsatt er, en skrikende mangel på ladeinfrastruktur for tunge lastebiler.

 

– En stor utfordring for transportørene er at elektriske biler er mye dyrere i innkjøp. Det gjør at de må binde opp ganske mye kapital i bil, samtidig som kjøringen må planlegges annerledes, sier Ole Johannes Tønnesen, daglig leder, Uno-X eMobility.

 

– Det å bygge en effektiv infrastruktur for lynlading er ganske dyrt, og krever en del kompetanse. Det er en rolle vi i Uno-X skal ta. Vi skal sørge for at sjåførene kan fokusere mindre på ladingen, og mer på selve kjøringen, fortsetter han

<

Lading må gå raskere

 

Det er heller ikke helt unaturlig at de tar på seg dette ansvaret. Det handler om kompetanse, teknologi og strøm. Et annet aspekt er fysisk plass, noe Uno-X har på de planlagte lokasjonene. En lastebil trenger naturlig nok mye større areal for å stå og lade, og det er ikke hensiktsmessig at de skal konkurrere med personbilene om samme ladepunkt. De trenger mer plass, høyere kapasitet og ikke minst tilgjengelige ladepunkt.

 

– Det tar et kvarter å fylle diesel, og så trenger du ikke tenke mer på det på lang tid. Slik ladeteknologien er i dag brukes det vesentlig tid tar lading fort en time, og det må gjentas mye oftere, forklarer Tønnesen.

 

– Det kreves noe helt annet. Vi som ladeoperatører må legge til rette for at flere tyngre biler kan fylle energien sin samtidig, og det krever selvsagt plass, fortsetter han.

Vi skal sørge for at sjåførene kan fokusere mindre på ladingen, og mer på selve kjøringen.

Ole Johannes Tønnesen, daglig leder, Uno-X eMobility

Brøyter vei

 

Det bør være betryggende for en transportør å vite at du har en leverandør som kan levere den teknologiløsningen som kreves for at du skal kunne lade så hurtig som mulig når du først må lade. Det er også musikk i ørene til Ole Tommy Kåseth. De har allerede et godt forhold til Uno-X gjennom en kortavtale.

 

– Vår kjerneverdi er å være gode på transport. Vi har egne kontaktpersoner i Uno-X som følger oss opp hele veien. Der er de veldig flinke. Spør jeg, får jeg svar. Har de ikke svaret med en gang, så finner de det, roser han.

Kåseth er imponert over at Uno-X tar risikoen, og brøyter vei. Han liker selvsagt tanken på et tyvetalls ladelokasjoner for tyngre kjøretøy.

 

– De må ha et volum for å fylle opp ladingen for å gjøre det lønnsomt. Så det at de investerer i den grad de gjør nå, det synes jeg er tøft, sier han.

Strategisk dekning

 

I løpet av neste år er planen at de nevnte ladestasjonene er klare. De dekker veldig mange strategiske transportlinjer mellom Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

 

– Vi har forsøkt å bruke all vår klokskap for å finne ut hvor det er disse punktene skal ligge. De må ha en betydning, og treffe godt på det behovet som finnes der ute, sier Uno-X Mobilty-sjefen.

 

– Dette er en start som vi tror er viktig for at transportører skal tørre å gå til innkjøp av elektriske lastebiler. Vi håper dette er med på å legge til rette for en akselerasjon av en mer bærekraftig transportsektor, avslutter Ole Johannes Tønnesen.

 

 

Vi som ladeoperatører må legge til rette for at flere tyngre biler kan fylle energien sin samtidig, og det krever selvsagt plass.

Ole Johannes Tønnesen, daglig leder, Uno-X eMobility

R. Andersen Transport AS

...er en del av flere transportselskap med samme eiere. Disse selskapene tilbyr mange ulike transporttjenester. Selskapene består av:

 

  • R. Andersen Transport
  • AT-Transport
  • Apollo Budbiler
  • Termoxpress
  • Østlandsterminalen

 

R. Andersen Transport driver med alt som går under stykkgods, container og semikjøring, er lokalisert i Mjøndalen, og har rundt 120 ansatte.

Uno-X Truckkort

...er tilpasset tungtransporten og tyngre kjøretøy. Kortet inngår i en løsning for effektiv mobilitet for bedrifter og gir tilgang til over 700 lokasjoner i Skandinavia:

 

  • Lynlading hos tunbilladere fra Uno-X
  • Rabatt på listepris i hele nettverket
  • Månedlig bilregnskap, kundeportal, to kort-system og mange flere fordeler